Wpusty pryzmatyczne

Wpusty pryzmatyczne to popularne formy połączeń piasty z wałem, co pozwala na wzajemną współpracę tych dwóch elementów, a także zabezpieczenie przed możliwością wystąpienia tak zwanego obrotu względnego, spowodowanego momentem skręcającym. Wpusty pryzmatyczne, aby w pełni spełniały swoją funkcję muszą być ciasno dopasowane do otaczających je powierzchni bocznych. 

Piasta to element układu napędowego lub przekładniowego w kole, który montowany jest zazwyczaj na wale. Wał natomiast, to obracająca się według własnej osi część, z pomocą której przenoszony jest moment obrotowy. Wpusty nie wywierają nacisku na obszar promieniowy piasty koła oraz wału. Dlatego też, nie mogą one służyć do ich wzajemnego centrowania.

 

Brak zdjęcia

 

Wpusty pryzmatyczne ze względu na kształt złącza możemy podzielić na te o kształcie wału, jak i te o innych kształtach, np. stożkowym. Wpusty pryzmatyczne najczęściej wykonuje się ze stali  o możliwie minimalnej odporności na rozciąganie. Rozróżniamy następujące typy wpustów pryzmatycznych:

  • wpust (A) zaokrąglony pełny,
  • wpust (B) ścięty pełny,
  • wpust (C) zaokrąglony jednootworowy,
  • wpust (D) ścięty jednootworowy, 
  • wpust (E) zaokrąglony dwutorowy,
  • wpust (F) ścięty dwuotworowy,
  • wpust (AB) pełny zaokrąglony jednostronnie, 
  • wpust (AW) zaokrąglony pełny wciskowy,
  • wpust (EW) zaokrąglony dwuotworowy wciskowy,
  • wpust (FW) ścięty dwuotworowy wciskowy.

W naszej rozbudowanej ofercie znajdują się wyłącznie produkty wykonane ze stopów metali najwyższej klasy, w tym metali nierdzewnych, ocynkowanych ogniowo, odpornych na korozję oraz przeznaczonych do stosowania także na zewnątrz budynków. Zapraszamy.